AktualnościFormacja Katechetów

Kolejne spotkanie z cyklu w ramach Filmowej Akademii Nauczyciela

Szanowni Państwo, zapraszamy na bezpłatny pokaz filmu FILIP.

Film na podstawie powieści Leopolda Tyrmanda, według krytyków, nie jest kolejną, posępną historią wojenną, nie jest zaznamy tu patosu czy powstańczej martyrologii.

Film posiada wiele walorów edukacyjnych (opis dystrybutora):

  • Wątek (ukrywanej) tożsamości. Główny bohater jest młodym Żydem, który ukrywa swą prawdziwą tożsamość i próbuje wieść normalne życie w nazistowskich Niemczech. Filip traktuje swoje pochodzenie jako ogromny ciężar i poniekąd wyrzeka się swojej żydowskiej tożsamości. Płaci za to jednak swoją cenę – zmaga się z nieustającym napięciem, poczuciem zagrożenia i samotnością. Początkowo nie potrafi nawiązać z nikim głębokiej relacji z obawy o to, by nikt nie odkrył jego tajemnicy. To ciekawy wątek do rozmowy na zajęciach j. polskiego i godzinie wychowawczej.
  • Motyw metamorfozy/dorastania bohatera. Wielu młodych ludzi będzie mogło utożsamić się z Filipem. To postać, która rozwija się i ewoluuje na przestrzeni filmu. Filip przeżywa dramatyczne momenty, popełnia błędy, dorasta, aż w końcu – zrzuca swój „pancerz” i pozwala sobie na doświadczanie emocji – zarówno tych pozytywnych, jak i bardzo trudnych. W toku rozwoju akcji bohater zmienia swoje nastawienie wobec świata i samego siebie, co może być bliskim tematem dla młodych odbiorców.
  • Motyw zakazanej miłości. To cenny wątek do omówienia dla polonistów (w odniesieniu m.in. do „Romea i Julii”, „Tristana i Izoldy”…).
  • Konteksty literackie – pokolenie Kolumbów + adaptacja powieści L. Tyrmanda. Kolejny walor dla polonistów. Tytułowy bohater urodził się w podobnym czasie, co przedstawiciele Pokolenia Kolumbów – po seansie warto będzie podjąć ten temat. „Filip” jest także adaptacją powieści Leopolda Tyrmanda, częściowo opartej na faktach z życia pisarza. To powieść o bogatych walorach literackich, która podobnie jak film pokazuje wojnę z nieoczywistej perspektywy i ma dużą szansę przemówić do młodych czytelników.
  • Niebanalny przykład kina historycznego. Warto będzie podkreślić ten walor w rozmowie z uczniami – wojna jest przedstawiona w filmie z perspektywy młodego chłopaka, który pragnie wieść normalne życie. Brak tu typowego dla kina historycznego patosu i martyrologii. To pozbawiony gloryfikacji obraz wojny i patriotyzmu.
  • Realia codziennego życia w hitlerowskich Niemczech. Film bardzo ciekawie portretuje ten aspekt, często marginalizowany w dziełach filmowych i literackich dotyczących II wojny światowej, dlatego będzie też ciekawym materiałem dla historyków.
  • Motyw przyjaźni jest jednym z kluczowych wątków w filmie. „Filip” pokazuje, że w trakcie wojny ważne były nie tylko wielkie patriotyczne uczucia, ale również miłość i troska wobec najbliższyc

Seans odbędzie się 2 marca 2023 r. o godz. 17.00 w NovymKinie Przedwiośnie w Płocku.

Link zgłoszeniowy Tutaj