Stażysta
Planu rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty
I. Dane osobowe:
1. imię i nazwisko:2. nazwa placówki:3. stanowisko:4. posiadane kwalifikacje:
II. Staż:
1. czas trwania stażu:2. termin rozpoczęcia stażu:3. termin zakończenia stażu:4. cele stażu: a) poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły b) doskonalenie umiejętności dydaktyczno – wychowawczych poprzez uczestnictwo w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia nauczycieli oraz w różnych formach kształcenia ustawicznego c) poznanie środowiska uczniów w stopniu umożliwiającym konstruktywną współpracę (z uczniami, rodzicami) d) autorefleksja na temat własnej pracy pedagogicznej
III. Plan rozwoju zawodowego:
L.p. | Działania podjęte dla realizacji wymagań | Termin realizacji | Dowody realizacji |
Znajomość organizacji i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywa staż | |||
1. | Zapoznanie z procedurą drogi służbowej w szkole | wrzesień | adnotacja własna potwierdzona przez opiekuna stażu |
2. | Poznanie Karty Nauczyciela, podstawowych przepisów oświatowych oraz przepisów regulujących nauczanie religii w szkole | wrzesień | j.w. |
3. | Zapoznanie się ze statutem szkoły, planem rozwoju szkoły, programem wychowawczym i profilaktycznym szkoły, WSO, PSO oraz z regulaminami: Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców, Rady Szkoły i Samorządu Uczniowskiego | wrzesień – październik | j.w. |
4. | Zapoznanie się z Podstawą Programową Katechezy Kościoła Katolickiego w Polsce | wrzesień | adnotacja własna potwierdzona przez opiekuna stażu |
5. | Zapoznanie z Programem Nauczania Religii | wrzesień | j.w. |
6. | Poznanie podstawowych przepisów BHP | wrzesień | zaświadczenie o ukończeniu kursu |
7. | Poznanie dokumentacji szkoły i sposobów jej prowadzenia (dzienniki, arkusze, zapisy tematów) | sukcesywnie w miarę potrzeb | |
8. | Zapoznanie z wymaganiami programowymi na poszczególne oceny | wrzesień | adnotacja własna potwierdzona przez opiekuna stażu |
Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywa staż | |||
1. | Napisanie rozkładu materiału (plan edukacji religijnej – zob. zeszyt „0”) | wrzesień | |
2. | Zapoznanie z przykładowym planem wychowawczym klas i przygotowanie własnego | wrzesień | adnotacja własna potwierdzona przez opiekuna stażu |
3. | Prowadzenie zajęć z uczniami w obecności opiekuna stażu (co najmniej 1 raz w miesiącu). Przygotowywanie i analizowanie z opiekunem stażu konspektów lekcji | okres stażu | konspekty, harmonogram zajęć, notatki własne |
4. | Uczestnictwo w wewnątrzszkolnym doskonaleniu nauczycieli (WDN), miesięcznych spotkaniach katechetycznych w parafii oraz w różnych formach doskonalenia zawodowego (warsztaty, konferencje metodyczne). Wymień konkretne warsztaty …. | okres stażu | zaświadczenia |
5. | Pomoc w przygotowaniu imprez klasowych i szkolnych | okres stażu | zaświadczenia |
6. | Udział w spotkaniu z rodzicami prowadzonym przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli | okres stażu | adnotacja własna potwierdzona przez wychowawcę |
Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów | |||
1. | Zapoznanie z podstawową dokumentacją ucznia z zachowaniem Ustawy o ochronie danych osobowych | wrzesień – październik | potwierdzenie wychowawcy |
2. | Poznanie środowiska wybranych uczniów (np. tych którzy sprawiają trudności) i ich problemów | okres stażu | potwierdzenie wychowawcy, opiekuna stażu, pedagoga |
3. | Poznanie instytucji wspomagających pracę szkoły i współpraca z nimi | I semestr | zaświadczenie, wykaz, potwierdzenie przez opiekuna stażu |
4. | Przygotowanie i przeprowadzenie spotkania z rodzicami | okres stażu | scenariusz |
5. | We współpracy z wychowawcą integrowanie klasy w ramach zajęć godziny wychowawczej i wyjazdów, zajęć pozaszkolnych | okres stażu | scenariusz |
6. | Prowadzenie grup dziecięcych lub młodzieżowych w szkole i w parafii | II semestr | potwierdzenie dyrektora, ks. proboszcza |
Umiejętność omawiania własnych lub obserwowanych zajęć | |||
1. | Obserwowanie i analizowanie zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli (co najmniej 1 raz w miesiącu) pod kątem celów, metod, toku lekcji i próba odniesienia do własnej pracy | okres stażu | własne notatki, refleksje, harmonogram poświadczony przez opiekuna stażu |
2. | Formułowanie wniosków do własnej pracy na temat celów, metod, środków dydaktycznych toku lekcji, itd. | okres stażu | j.w. |
3. | Zapoznanie z bieżącą literaturą np. nt. metod pracy, ewaluacji pracy | okres stażu | adnotacja własna potwierdzona przez opiekuna stażu |